Round 2 — Fight!

Findes der en bedre måde at påbegynde et nyt år og et nyt quarter end med et nyt blogindlæg? Da artiklerne jeg burde læse som forberedelse til i morgen ikke just overlapper med mit primære interessefelt, vil jeg besvare mit eget spørgsmål med et rungende “nej.” I stedet har jeg sat mig for i det følgende at forsøge at sætte ord på mine oplevelser i det amerikanske siden jeg senest senest løftede pennen tilbagelænet i min Chesterfield med årgangswhiskyen under læselampen (læs: pandekageflad på Ikeasofaen med Mac’en på maven og sløj kaffe på sofabordet).

Da jeg i november, efter nogenlunde veloverståede midterms, sidst gav lyd fra mig, troede jeg at jeg havde passeret den værste forhindring i efterårsquarteret. Jeg tog fejl. I ugerne efter midterms steg intensiteten og arbejdsbyrden i takt med at vi nærmede os quarterets afslutning, og da professorerne på ingen måde koordinerer deres opgaver, var der tryk på fra alle retninger; tre dage før den første eksamen havde jeg afleveringer for i samtlige fag. Generelt var de sidste to uger før eksamensugen og eksamensugen selv særdeles tunge og kan mere eller mindre beskrives som sov-spis-arbejd-gentag.

Før det tog fart nåede jeg imidlertid at klemme en række (sports)begivenheder ind i skemaet. Først havde jeg min tilskuerdebut i vores basketarena Pauley Pavillion, hvor et for mig ukendt college for alvor fik på munden. UCLAs herrehold i basket har efter en skuffende start hævet niveauet og er i skrivende stund oppe på ni sejre i streg. Der er desuden tale om, at holdets profil, freshman Shabazz Muhammad, allerede i næste sæson vil være at finde i NBA—spændende.

Få dage efter stod den på amerikansk fodbold, idet USC gæstede en komplet udsolgt Rose Bowl. Det årligt tilbagevendende opgør mod USC er et sandt lokalopgør og de to universiteter elsker at hade hinanden, hvilket kommer til udtryk i magasiner, opslag og flyers adskillige måneder før kampen finder sted. USCs football-program har flere gange i nyere tid været blandt landets absolut bedste, og UCLA var stærkt undertippede efter at have fået stryg 50-0 året før. Da football (endnu) ikke siger mig det store, var det primært for at opleve stemningen, at jeg stod på studenterbussen for på en gråvejrslørdag at begive mig mod Pasadena. Med en plads i studentersektionen på stadion oplevede jeg en sand footballfest, hvor UCLA efter en forrygende første halvleg tillod USC at komme tilbage, for i de sidste minutter af opgøret at afgøre kampen. Selv mit soccer-jeg hoppede og råbte af dommerne om regler jeg vist nok skal undlade at gøre mig klog på, og det betød absolut intet, at hele anden halvleg var præget af så kraftig regn, at vandet løb ud af mine sko igen.

Tilbage i Westwood var der om aftenen højt humør og endnu højere volumen på musikanlæggene. I gader præget af studenter var der stort set åbne døre, og via en vens vens vens ven blev jeg inviteret med til fest hos en af footballspillerne. Flere hundrede andre mødte op til en tætbefolket bebyggelse, men det blev desværre kun til et enkelt “scratch” fra dj’en før politiet viftede med lommelygterne og lukkede festen. Det viste sig, at et eller flere euforiske båthorn havde antændt en sofa midt på gaden—noget der ganske overraskende tiltrækker sig ordensmagtens interesse. Af frygt for gadeuorden valgte politiet ikke bare at rømme festområdet men at slukke for samtlige anlæg i hele studenterområdet og systematisk tømme gaderne. Øv og bøv.

Thanksgiving-ferien tilbragte jeg i Westwood, og jeg blev hurtigt mindet om, hvor meget amerikanerne værdsætter netop denne helligdag—gaderne var simpelthen lagt øde. Dagen efter Thanksgiving, Black Friday, er som bekendt en af (hvis ikke den største) årets største handelsdage, og jeg havde selv planlagt at møde ved åbningen kl. 4 om natten ved den lokale Urban Outfitters (com on—det bliver jo ikke bedre) for at få del i dagens bedste tilbud. Mit sovehjerte vandt dog endnu et opgør med min iPhone-alarm og jeg måtte nøjes med de shoppingsulte horders formiddagsefterladenskaber.

Derefter stod den på mere basket, fordi… ja, fordi jeg kan. Centeret for internationale studerende arrangerer fra tid til anden nogle særdeles fede ture, og denne gang havde de sat ca. 60 billetter til en Lakers-kamp(!) til salg til en studentervenlig pris. På en dag hvor mit mere morgenfriske dominerede, formåede jeg at få mit navn med på listen, og nogle uger efter befandt jeg mig derfor et (om end lidt langt) stenkast fra Kobe, Howard og Gasol i et fyldt Staples Center. Lakers har mildest talt været elendige i denne sæson, men til opgøret mod Nuggets var der ingen tvivl om hvem hvilke stjerner der lyser klarest.

Efter en serie af eksamener tilbragte jeg, som nogle måske har bemærket, jul og nytår i skønne Danmark. Hold da op, det var godt at komme hjem til vanlige rammer uden den daglige arbejdsbyrde. Og hold da op, hvor kan 2,5 uger gå stærkt. Jeg nåede på ingen måde, at se alle de mennesker jeg gerne ville—tillad mig at forsøge at gøre det godt til sommer.

Tilbage i USA med nye batterier er jeg allerede i gang med et nyt quarter, som foreløbigt er gået nogenlunde stille for sig. Der er ellers allerede gang i den på et, efter nogle overraskende kolde dage, solrigt campus med American Idol auditions, og i Westwood stødte jeg ved den lokale sandwichbar på “Turtle” fra Entourage (som er overraskende lille). Det tegner sgu til at blive endnu et godt år…

Et nyrenoveret Pauley Pavillion

Et nyrenoveret Pauley Pavillion

UCLA v USC @ Rose Bowl

UCLA v USC @ Rose Bowl

En repræsentativ stikprøve fra min kohorte foran Staples Center i LA

En repræsentativ stikprøve fra min kohorte foran Staples Center i LA

Lakers i Staples Center (før jeg blev smidt væk fra de dyre sæder)

Lakers i Staples Center (før jeg blev smidt væk fra de dyre sæder)

Skriv et svar

